Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Kokemuksen hyväksyminen

Kuulija kokee äänet usein hyvin voimakkaina ja todellisina. Varo kyseenalaistamasta sitä, onko ääniä kuulunut vai ei tai vähättelemästä kokemuksen merkitystä. 

 

Empaattinen kuuntelu

Saatat olla ensimmäinen ihminen, jolle ääniä kuuleva kertoo kokemuksistaan. Se miten suhtaudut häneen ja hänen kokemuksiinsa, voi olla ratkaisevan tärkeää. Usein ihmiset, varsinkin äänikokemuksensa kanssa yksin jääneet ihmiset, kaipaavat empaattista kuuntelua jopa enemmän kuin varsinaisia ohjeita ja neuvoja. Empaattinen kuuntelu tarkoittaa, että olet aidosti läsnä omana itsenäsi ja yrität todella ymmärtää ääniä kuulevan kokemusta, hänen tunteitaan ja tarpeitaan.

 

Äänistä puhuminen

Äänien kuuleminen on hyvin monimuotoinen ilmiö. Vain kyselemällä voit selvittää, millaisia äänet ovat, miten ne vaikuttavat kuulian elämään ja mitä ristiriitoja niiden taustalla on juuri kyseisen henkilön kohdalla. 

 

Erilainen kieli

Yritä ymmärtää kieltä, jota ääniä kuulevat käyttävät kertoessaan ja kuvaillessaan kokemuksiaan. Äänien tapa ilmaista asioita voi olla hyvin symboolinen, tunteellinen ja tulkintaa vaativa. Yhteistyössä ääniä kuulevan kanssa voitte etsiä äänien viesteistä yhteyksiä ääniä kuulevan tunteisiin ja tarpeisiin.

 

Puhuminen äänille

Auta ääniä kuulevaa kommunikoimaan äänien kanssa ja kannusta häntä tarvittaessa sanomaan niille vastaan. Vuorovaikutus äänien kanssa on avain niiden ymmärtämiseen. Opettelemalla rakentavampaa vuorovaikutusta (esimerkiksi NVC-menetelmän avulla) ääniä kuuleva voi muuttaa suhdetta ääniinsä arvostavammaksi. NVC-linkkejä löydät oikealta tai mobiiliversiossa alta.

 

Äänien merkitys

Pohtikaa yhdessä äänien sanomaa ja sen merkitystä. Miten se liittyy ääniä kuulevan elämään ja ihmissuhteisiin? Kuvaavatko äänet menneisyyden traumaattisia kokemuksia ja niistä kumpuavia ristiriitoja? 

 

Jaksamisen tuki

Tue ääniä kuulevan jaksamista. Äänien kuuleminen voi olla hyvin raskasta. Syyllistävät, käskevät, pilkkaavat ja uhkailevat äänet saavat aikaan paljon negatiivisia tunteita, kuten ahdistusta ja pelkoa, jotka uuvuttavat ääniä kuulevaa. Vaikeina aikoina äänistä puhuminen, niiden sisällön pohtiminen ja hallintakeinojen harjoittelun aloittaminen voi olla vaikeaa. Silloin kannattaa keskittyä huolehtimaan elämän perusasioista.

 

Hallintakeinot

Ota selvää erilaisista selviytymis- ja hallintakeinoista, joita ääniä kuuleva käyttää. Näin voit ymmärtää paremmin häntä ja sitä miten hän pyrkii tulemaan äänien kanssa toimeen. Auta ääniä kuulevaa tarvittaessa myös löytämään tehokkaampia, hänelle sopivia hallintakeinoja.

 

Mielekäs tekeminen

Yritä estää ääniä kuulevan eristäytymistä. Toisaalta on hyvä keskittyä ääniin puhumalla niistä ja kehittämällä vuorovaikutusta niiden kanssa, mutta elämä ei saisi jäädä pyörimään pelkästään äänten ympärille. Auta ääniä kuulevaa löytämään mielekästä tekemistä ja sosiaalisia suhteita.

 

Äänidialogi

Äänidialogissa mielenterveysalan ammattilainen toimii fasilitaattorina, joka keskustelee äänien kanssa ääniä kuulevan välityksellä. Äänille tarjotaan näin tilaisuus tulla kuulluksi. Fasilitaattori kuuntelee ääniä empaattisesti ja kyselemällä selvittää niiden motiiveja ja tarpeita. Äänidialogi auttaa tietoisuuden rakentamisessa, luo etäisyyttä ääniin ja tukee hedelmällisemmän suhteen muodostamista äänten ja ääniä kuulevan välille. Äänidialogin ohje.

  

Menetelmiä äänien kanssa työskentelyyn

 

ÄÄNIDIALOGI

Äänidialogi on menetelmä, jota voi hyödyntää äänien työstämisessä. Lue tai tulosta tästä ohjeistus äänidialogin käyttöön:

Äänidialogi - Menetelmä äänien kanssa keskusteluun

 

NVC

NVC (Nonviolent Communication) on menetelmä, jonka avulla voi oppia rakentavaa vuorovaikutusta ja empaattista kuuntelua. NVC sopii loistavasti sovellettavaksi äänien kanssa keskusteluun. Lisätietoa NVC:stä:

Nonviolent Communication Workshop - Marshall Rosenberg (2000) 

Rakentavat vuorovaikutustaidot (Aitologia Oy)

Center for Nonviolent Communication

Suomalaisen NVC-kouluttajan Hanna Savannan sivut.

Rufus May: How I’ve Found NVC Helpful in the Mental health system

 

MINDFULNESS

Mindfulness eli hyväksyvä, tietoinen läsnäolo on hyvä työkalu äänien hallintaan. 

Center for Mindfulness Finland

Oiva, tietoisuustaitoja ja henkistä hyvinvointia edistävä harjoitusohjelma

Mielenterveysseuran sivuilla mindfulnessista

Ilmaisia, ladattavia Mindfulness-harjoituksia englanniksi

 

SEPPO ANTTOSEN ESITYS

Seppo Anttosen diaesitys Moniäänisten seminaarissa 2015: Uusia lähestymistapoja ja menetelmiä äänien kuulevan tukemiseen

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?