Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Oletko huolissasi läheisesi voinnista ja mielenterveydestä? Jos tilanne ei näytä esimerkiksi itsetuhoisuuden myötä aiheuttavan välitöntä vaaraa, tässä vinkkejä siihen, miten sinun kannattaa toimia ja suhtautua asiaan:

1.    Ota rauhallisesti ja vältä ylireagoimista! Äänien kuuleminen ei ole katastrofi, vaan inhimillinen ilmiö.

2.    Olet ymmärrettävästi huolissasi. Yritä silti parhaasi mukaan olla välittämättä omaa ahdistustasi ääniä kuulevalle läheisellesi.

3.    Hyväksy se lähtökohta, että kokemus äänistä on läheisellesi todellinen. Älä kyseenalaista äänien kuulemista. Tämä ei tarkoita sitä, että sinun tulisi valehdella itsekin kuulevasi samoja ääniä. Riittää, kun kuuntelet läheisesi kokemuksia ja niihin liittyviä tunteita arvostelematta.

4.    Ymmärtääksesi ääniä kuulevaa ja ääniä paremmin, kannattaa kysellä asiasta. Voit kysyä esimerkiksi:

  • Kuinka kauan ääntä/ääniä on kuulunut?
  • Keitä tai mitä äänet ovat? Onko niillä nimiä?
  • Mitä äänet sanovat?

5.    Kerro läheisellesi, että:

  • äänien kuuleminen on melko yleistä,
  • äänien kanssa voi oppia tulemaan toimeen,
  • äänet muuttuvat vähemmän häiritseviksi tai jopa mukaviksi, kun niiden kanssa saa rakennettua tasapainoisen suhteen.

6.    Auta läheistäsi katkaisemaan eristäytyminen. Auta häntä ymmärtämään, että vaikka hän onkin äänikokemuksineen erityinen henkilö, hän on silti normaali. Hänellä on samat inhimilliset tarpeet kuin kaikilla muillakin ihmisillä. Näitä tarpeita ovat esimerkiksi turvallisuus, yksityisyys, mielekäs tekeminen, yhteys toisiin ihmisiin ja kuulluksi tuleminen.

7.    Selvitä, onko läheiselläsi elämässään sellaisia vaikeuksia tai ongelmia, joiden kanssa hänellä on suuria vaikeuksia tulla toimeen tai löytää ratkaisua.

8.    Mieti läheisesi menneisyyttä. Milloin äänet ilmestyivät ensimmäisen kerran hänen elämäänsä? Mitä hänelle tuolloin tapahtui tai millaisessa tilanteessa hän oli? Muistatko jotakin poikkeuksellista tai stressaavaa, joka olisi voinut vaikuttaa äänien alkamiseen?

9.    Jos koet, että tilanteessa tarvitaan ulkopuolista apua, etsi terapeutti, joka on valmis hyväksymään läheisesi kokemuksen äänistä ja työskentelemään äänien ymmärtämiseksi ja selviytymiskeinojen löytämiseksi.

10.    Muista edelleen kuuntelemisen merkitys. Ole valmis pysähtymään, jos läheisesi haluaa puhua äänistään. Voit myös ehdottaa erilaisia keinoja, kuten piirtämistä tai näyttelemistä kokemusten kuvaamiseen. Äänien viestit voivat olla hyvin kuvainnollisia ja vaatia tulkintaa. Kokemuksia voi olla helpompi ilmaista luovilla keinoilla, kuin sanallisesti.

11.    Jatkakaa normaalia elämäänne. Älkää antako äänikokemusten muodostua keskeisimmäksi asiaksi teidän kummankaan elämässä.

12.    Pidä huoli omasta hyvinvoinnistasi. Se on tärkeää sinun itsesi takia ja siksi, että jaksat olla tukena ääniä kuulevalle läheisellesi.

13.    Suurimmalla osalla niistä ihmisistä, jotka tulevat hyvin toimeen ääniensä kanssa, on tukenaan perhe. Tukeminen lähtee siitä, että läheiset hyväksyvät äänikokemukset ääniä kuulevan ominaisuutena, osana häntä itseään. Sinäkin pystyt siihen!

 

 

Lisätietoa ja tukea läheisille

 

Fin Fami

Kaipaatko tukea omaan jaksamiseesi? Mielenterveysomaisten keskusliitto FinFamista saat tietoa mm. mielenterveyskuntoutujien omaisille tarjolla olevasta vertaistuesta.

 


Kriisikeskukset

Kriisitilanteessa apua voi hakea Suomen Mielenterveysseuran kriisikeskuksista.

 

Sisäinen ääni -opas
Moniäänisten Sisäinen ääni –opas on tarkoitettu sekä ääniä kuuleville, että heidän läheisilleen.

 

Englanninkieliset oppaat

Ilmaiset oppaat ääniä kuulevan lapsen vanhemmille, muille läheisille ja hoitajille:

Voices & Visions – A straight-talking introduction
A guide to coping & recovery

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?