Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Vinkkejä vertaistyöhön

Lisätty 20.03.2019

Teksti: Sami Juntunen

Vertaistukiryhmän vetäminen ja muu vertaistyö on parhaimmillaan antoisaa ja voimaannuttavaa, mutta joskus vapaaehtoistyössä saattaa väsyä. Moniäänisten kokenut vertaisohjaaja Sami Juntunen kertoo vinkkejä siihen, miten ylläpidä voimavaroja ja tehdä vertaistukiryhmän kokoontumisista entistä mielekkäämpiä osallistujille. 

Muista omasta hyvinvoinnista huolehtiminen

On tärkeää huolehtia omasta päivärytmistä ja nukkumaanmenomahdollisuuksista. Unta olisi hyvä saada 7-9 tuntia yössä. Kun jätät iltaan riittävästi aikaa rauhoittumiselle, uni tulee helpommin. Levosta on tärkeä huolehtia, sillä väsyneenä on helposti ärtynyt ja ärtyneisyys saatetaan tulkita vertaistukiryhmässä väärin.

Vapaa-aikana ystävyyssuhteiden ylläpitäminen on tärkeää. Ystävyyssuhteet antavat voimia ja niissä voi jakaa omia murheita. Tällöin pystyt helpommin ottamaan vastaan negatiiviset tunteet, joita ryhmissä voi tulla vastaan. Et myöskään uuvu niin helposti.

Muista myös pitää harrastukset ja mielenkiinnonkohteet mukana elämässä. Ilman niitä arki alkaa helposti tuntua pakkopullalta. Jaksat olla paremmin kiinnostunut muidenkin kuulumisista, kun elämässäsi on mielenkiintoisia asioita. Näin ryhmäläisistä voivat kokea, että olet läsnä ja kuuntelet.

 

Vinkkejä ryhmän vetämiseen

Ryhmän kokoontuminen kannattaa aloittaa kuulumiskierroksella. Tällöin ryhmäläisillä on tilaisuus kertoa omasta voinnista ja viimeisimmistä kuulumisista. Jokainen pääsee siis vuorollaan kertomaan sydämen päällä olevia asioita. Ohjaajana voit muutamalla lauseella kysyä lisää tai kommentoida, lohduttaa, ottaa osaa suruun ym.

Säännöllisesti kokoontuvassa ryhmässä voidaan pitää teemakertoja. Voit ryhmän ensimmäisessä tapaamisessa (esim. syksyn tai kevään ensimmäisellä kerralla) miettiä sopivia teemoja yhdessä ryhmäläisten kanssa. Näin ryhmä pääsee itse päättämään, mitä teemoja haluaisi käsitellä ja mitä ei. Teemat ohjaavat keskustelua, mutta ei haittaa, jos puhe rönsyilee sen ulkopuolellekin. Teemat voivat olla suuntaa-antavia puheensuunnistajia.

Kokoontumisen lopuksi kannattaa pitää suullinen palautekierros. Näin saat käsityksen siitä, kuinka hyvin kokoontuminen on ryhmäläisten mielestä sujunut. Välillä ohjaajaa voi jäädä mietityttämään, menikö ryhmän veto ihan huonosti, ja palautteen kuuleminen poistaa epävarmuutta. Jos sinua jää vaivaamaan jokin oma sanomisesi, voit kysyä ryhmäläisiltä, ilmaisitko itseäsi hölmösti. Jos joku ryhmäläisistä piti sanojasi hölmöinä, niin se ei ole maailmanloppu. Sen sijaan voit ottaa asiasta opiksi. Jos taas saat kuulla, ettei sanojasi koettu hölmöinä, niin voit lakata huolehtimasta. Oppiminen tapahtuu askeleittain.

Materiaalin käyttö ryhmässä on hyvä asia, mutta materiaalin orjaksi ei tarvitse alkaa. Sitä voi käyttää silloin tällöin ja teemoittain. Moniäänisten Sisäinen ääni -opasta voi käyttää on teemakertojen keskusteluun. Oppaan Hallintakeinot-kappaleesta riittää keskusteltavaa useammallekin teemakerralle. Uhrista voittajaksi -työkirjaa voi myös käyttää keskustelun apuna ja kirjan tehtäviä voi tehdä kotona itse ennen teemakertoja.

Ryhmäläisten kanssa kannattaa laatia myös ryhmän säännöt. Yhdessä laaditut säännöt koskevat niin ryhmäläisiä kuin ohjaajaakin ja tekevät ryhmässä olemisesta kaikille mukavaa. Säännöissä voidaan päättää esimerkiksi siitä, saako jokainen vuorotellen puheenvuoron vai voiko puheenvuoroja ottaa vapaasti aina kun haluaa. Molemmissa tavoissa on puolensa.

Ryhmä voi myös tehdä muuta kuin keskustella, käydä vaikkapa syömässä tai konsertissa, jos näin yhdessä sovitaan ja resurssit siihen riittävät. Viihtyvyyttä voi lisätä yhteisellä kahvihetkellä, karkeilla, materiaaleilla ja muilla ryhmän toivomilla ja toteutettavissa olevilla asioilla.

Kokoontumisen ajankohta on tärkeä pitää samana läpi kauden, jos vain suinkin mahdollista. Se luo turvallisuutta. Näin ihmiset voivat tulla paikalle, vaikka eivät joka kerta osallistuisikaan ryhmään.

 

 

*Jutussa mainittu Uhrista voittajaksi -työkirja on Mielenterveyden keskusliiton julkaisu, jota Moniäänisten vertaisohjaajat voivat käyttää materiaalina ryhmien kokoontumisissa. Ohjaajat saavat julkaisun Moniäänisten toimistolta.

*Kiinnostaako vertaistoiminta? Tarkista Moniäänisten vertaistukiryhmien kokoontumisajat nettisivuiltamme moniaaniset.fi. Jos olet kiinnostunut ryhmän ohjaamisesta, niin ilmoitathan siitä meille. Koulutamme koko ajan uusia ohjaajia ääniä kuulevien vertaistukiryhmiin.

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?