Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

KIITOLLISUUS – lyhyt alustus ja harjoitus

Rakentava ja myötäelävä vuorovaikutus (RMV) perustuu näkemykseen, että ihmisillä on luontainen kyky suhtautua myötäelävästi sekä itseensä että kanssaihmisiin. Yksi keskeinen tapa lisätä ’myötätunnon energiaa’ itsessämme on oppia ilmaisemaan kiitollisuutta aidosti ja selkeästi. RMV tukee myös kiitollisuuden vaalimista elämänasenteena. Kun saamme yhteyden tarpeisiimme (eli siihen mikä meille on tärkeää elämässä), on todennäköistä, että huomaamme helpommin, milloin muut ovat edesauttaneet näiden meille tärkeiden asioiden toteutumista.

 

Taustaa

- Olemme oppineet sanomaan ’kiitos’, kun joku antaa meille jotakin tai tekee meille palveluksen. Sanomme usein ’kiitos’ kohteliaisuudesta - tunsimme sitten aitoa kiitollisuutta tai emme.

- Saatamme huomata helpommin sen, mikä meistä on väärin tai huonosti kuin mistä pidämme tai mitä arvostamme toisten tekemisten suhteen.

- Kun joku tekee jotakin, mitä arvostamme, meillä on taipumus ilmaista hyväksyntää, ylistää toista tai lausua kohteliaisuuksia.

 

Kiitollisuus vs. hyväksyntä tai ylistys

Jotta voimme ymmärtää kiitollisuuden luonteen RMV:n mukaan, on hyvä aloittaa sillä, mitä kiitollisuus ei ole. Kiitollisuuden ilmaiseminen on eri asia kuin hyväksyntä, kohteliaisuuksien lausuminen tai toisen ylistys.

Esimerkkejä:

Äiti sanoi lapselleen, kun tämä teki läksyt heti koulun jälkeen sen sijaan, että olisi jättänyt ne illaksi: ”Se oli järkevästi tehty.”  (Hyväksynnän, ei kiitollisuuden ilmaisu.)

Mies sanoi ystävälleen, joka on taiteilija ja joka näytti hänelle viimeisintä maalaustaan: ”Sinä olet todella lahjakas maalari!”  (Ylistys, ei kiitollisuuden ilmaisu.)

Kun ilmaisemme kiitollisuutemme tällä tavoin, se kertoo hyvin vähän toiselle ihmiselle, millainen oli hänen tekonsa myönteinen vaikutus meihin itseemme ts. miten tuo toinen henkilö lisäsi meidän omaa hyvinvointiamme.

 

Kiitollisuuden ilmaisun kolme osaa

Rakentavassa ja myötäelävässä vuorovaikutuksessa aito kiitollisuuden ilmaus sisältää kolme osaa. Osien ilmaisujärjestyksellä ei ole väliä.

1. HAVAINTO: Sinä teit näin tai tämän….

2. TUNNE: Minusta tuntui silloin (tai tuntuu nyt, kun ajattelensitä, mitä teit)…

3. TARVE / ARVO (tms.): Se mitä teit, vaikutti minuun myönteisesti tällä tavalla…

Tältä pohjalta äiti saattaa sanoa lapselleen:

”Kun sinä päätit tehdä läksyt heti koulun jälkeen, tunsin iloa ja helpotusta; minun on nyt mahdollista auttaa sinua läksyjen teossa ja silti mennä myös illalla jumppatunnilleni, joka on minulle hyvin tärkeää ja joka lisää omaa hyvää oloani.”

Ja mies voisi sanoi ystävälleen:

”Kun katson uutta maalaustasi, se lämmittää mieltäni, sillä siinä kuvaamasi maisema muistuttaa minua rakkaasta lapsuuden kasvuympäristöstäni ja nostaa mieleeni mukavia muistoja.”

 

Nyt on sinun vuorosi harjoitella!

Palauta mieleesi tilanne, jossa joku tuntemasi henkilö sanoi tai teki jotakin sinulle ja josta tunnet kiitollisuutta.

 

1. HAVAINTO

Mitä tämä henkilö sanoi tai teki (tai tekee usein), josta olet kiitollinen? Kirjoita se ylös. Yksi lause riittää.

Ehdotuksia lauseen aloittamiseen:

Kun näin / kuulin / muistan / ajattelen sinun… (lisää jokin tekeminen tai sanominen)

 

2. TUNNE:

Miltä sinusta tuntuu nyt, kun muistat mitä kyseinen henkilö sanoi tai teki?

Ehdotuksia:

Olen…. iloinen / kiitollinen / liikuttunut tms. tunnesana.

 

3. TARVE / ARVO

Mitä se sinulle merkitsi, että kyseinen henkilö sanoi tai teki näin?

Ehdotuksia lauseen aloittamiseen:

Koska se… (esim. lisää jotakin, joka on sinulle tärkeää tai jota arvostat)

 

Yksikertainen esimerkki, joka sisältää kaikki kolme osaa:

”Kun muistelen kaikkia niitä iltoja, jolloin olet tullut minua vastaan juna-asemalle, olen siitä kiitollinen, sillä olen tuntenut oloni turvallisemmaksi sinun seurassasi.”

 

Kannustan sinua ilmaisemaan kiitollisuutesi jollekulle jo tänään tai tällä viikolla. Tarkkaile, kuinka kuulija reagoi, kun ilmaiset hänelle kiitollisuutesi edellä kuvatulla tavalla. Jotkut saattavat aluksi hämmentyä. Yleisempi reaktio on kuitenkin hymy, kun henkilö saa kuulla, millä tavoin hänen tekonsa on vaikuttanut sinuun myönteisesti.

 

- NVC kouluttaja Anna Grant

Tekstiä tai muuta materiaalia lainattaessa lähde on ilmoitettava:

Rakentava vuorovaikutus mielenterveyden tukena -hanke / Suomen Moniääniset ry

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?