Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Vertaistukea puhelimitse

Lisätty 08.04.2020

                        

Vertaistukipuhelimessa toimivat vertaistukijat ovat Suomen Moniääniset ry:n koulutettuja vapaaehtoisia. Puhelimessa voi jakaa kokemuksia ja puhua äänien kuulemisesta ja itselleen merkittävistä asioista. Myös ääniä kuulevien läheiset voivat varata soittoajan tukipuhelimeen keskustellakseen tilanteestaan. Läheisille voi myös olla hyödyllistä kysellä vertaistukijan kokemuksista ja selviytymisestä äänien kanssa.

Tukipuhelimen tarkoitus on tarjota mahdollisuus omasta äänitilanteesta puhumiseen turvallisessa ympäristössä. Keskustelun kautta voi myös avautua uusia näkökulmia siihen, miten voisi helpottaa omaa tilannettaan äänien kanssa. Tukipuhelimen päivystäjillä on vaitiolovelvollisuus.

 

                                                                                                                                  

 

Vertaistukipuhelin toimii lähettämällä tekstiviesti numeroon 050 540 6185.  Viestiin kirjoitetaan ”tukipuhelu” ja toive soittoajan ajankohdasta. Mitä enemmän antamassasi ajassa on joustovaraa, sitä helpommin aika sopii tukipuhelimen vapaaehtoisille vastaajille. Noin viikon kuluessa saat vastaukseksi tekstiviestin, jossa kerrotaan, koska ja mistä numerosta tukipuhelu tulee. Kesällä ja joulun aikaan vastauksissa voi olla viivettä. Tukipuhelimesta soitetaan sinulle päin, minkä vuoksi puhelinlaskusta ei tarvitse murehtia.

 


Tukea ja selviytymiskeinoja luottamuksellisesti

 

Yksi tukipuhelimessa toimivista vertaistukijoista on Sami. Hän on tehnyt tätä vapaaehtoistyötä vuoden 2017 kesästä lähtien.

Samin mukaan vertaistukipuhelimeen ottaa yhteyttä erilaisia ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa. Koska aika varataan etukäteen, on Saminkin helpompi suunnitella päivänsä niin, että puheluihin on aina riittävästi aikaa. Puheluita tulee sen verran, että Samilla olisi hyvin aikaa puhua useamminkin, siksi hän toivoo tukipuhelimen suosion nousevan ja mahdollisen soittokynnyksen laskevan.

Vertaistukipuhelin on olemassa sitä tarvitsevaa varten. Vaatimuksia ei ole, ja kaikki puhuttu pysyy salassa. Sami kertoo, ettei mitään puhelun sisällöstä kirjata ylös, eikä mitään tietoja edes tarvitse antaa.

”Monella voi olla pelkoa sairaalahoitoon pakottamisesta, jos puhuu asioista suoraan. Sitä ei tarvitse pelätä tukipuhelinta käyttäessä,” Sami vakuuttaa.

Palaute Samille on pääosin ollut positiivista. Moni on kokenut hyötyvänsä puheluista ja saaneensa uutta tietoa, jonka pohjalta jatkaa eteenpäin.

”Negatiivista palautetta ei juurikaan ole tullut, ainoastaan jos joku on ymmärtänyt, että puhelun olisi tarkoitus ratkaista kaikki ongelmat.  Yleensä puhelut kuitenkin menevät luontevasti ja niistä on saanut kiitosta,” Sami muistelee.

Sami uskoo, että tukipuhelin on tärkeä ja kätevä etenkin paikkakunnilla, joissa ei tarjota mahdollisuuksia tukiryhmiin. Puhelimitse vertaistukea voi saada poistumatta edes omasta kodista.

 


Tukipuhelin on ”suuri rikkaus”

 

Eräs tukipuhelinta käyttävistä vertaistukea kaipaavista on Päivi. Päivi on käyttänyt vertaistukipuhelinta muutaman vuoden ajan enemmän ja vähemmän säännöllisesti.

Ihmiskammon ja huonojen kokemusten vuoksi Päivi ei osallistu mielenterveysyhdistysten vertaistukitapaamisiin, ja suoraan ääniä kuuleville tarkoitettuun vertaistukeen Päivin paikkakunnalla ole edes mahdollisuutta. Hänelle mahdollisuus saada tukea puhelimitse on suuri rikkaus.

”Minun on menneisyydestä johtuen vaikea luottaa ihmisiin. Sen suhteen on helppo jutella vertaistukipuhelimessa, kun tietää että voi puhua välillä myös päättömämpiä ja vaikeampia juttuja ilman että sieltä tulee pilleriä pillerin perään, tai että asioista puhutaan eteenpäin,” Päivi kertoo.

Päivi kertoo saaneensa vertaistukipuhelimen kautta uusia keinoja suhtautua päänsisäisiin ääniin ja niiden kanssa elämiseen. Hänen mielestään tukipuhelimen päivystäjät tekevät tärkeää työtä.

Päivin mukaan puhelut sujuvat ongelmitta oli mieliala sitten soittaessa mikä tahansa. Hän on soittanut sekä hyvin että huonoin mielin, ja saanut aina tarvitsemaansa tukea ja hyvät fiilikset puheluista. Vaikka pääosin puhutaan vertaistuen kannalta oleellisista asioista, on Päivin mukaan puheluissa mahdollista jutella kaikesta maan ja taivaan välillä. Välillä hän varaa soittoajan ihan vain juttukaveria kaivatessaan.

”Minulla on pelkkää hyvää sanottavaa tukipuhelimesta. Tukipuhelimen vertaistukijat ovat asiallisia ja heille on helppo jutella. Vertaistukijat soittavat aina ihan nakutettuna siihen aikaan, kun on sovittu ja aina on ollut kiva jutella,” Päivi kertoo.

   

   

 

 

 

 

 


Lue lisää Moniäänisten vertaistukipuhelimesta

 

Teksti: Pinja Teponoja                                                                                                                              

Kuvat: Pixabay

 

 

Päivitetty: 14.4.2020

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?