Rakentava vuorovaikutus mielenterveyden tukena -hanke on päättynyt. Koulutuksen vaikutuksia selvitettiin vaikuttavuusarvioinnilla, jonka toteutti ensin Kuntoutussäätiö ja myöhemmässä vaiheessa MDI Public. Voit tutustua arvioinnin tuloksiin tästä.
RVMT-hanke oli 5-vuotinen koulutus- ja kehityshanke, jonka Moniääniset toteutti yhteistyössä Mielenterveyden keskusliiton ja seinäjokelaisen Kokemus- ja vertaistoimijat ry:n kanssa. Hankkeessa järjestettiin vuorovaikutuskoulutusta, johon osallistui vapaaehtoisia, kokemusasiantuntijoita ja työntekijöitä näistä kolmesta järjestöstä. Hankkeen tavoitteena oli lisätä osallistujien vuorovaikutusosaamista ja sitä kautta koettua hyvinvointia.
Hankkeessa toteutettu nelivuotinen vuorovaikutuskoulutus kehitettiin nimenomaan tätä hanketta ja mielenterveyskentän tarpeita varten.
Hankkeen loppuseminaari järjestettiin 22.11.2022 webinaarina Mielenterveysmessujen yhteydessä. Loppuseminaarin tallenteet ovat katsottavissa hankkeen nettisivujen kautta. Loppuseminaarin puhujoina toimivat:
- Hankkeen esittely: Annika Roihujuuri, toiminnanjohtaja, Suomen Moniääniset ry
- Hankkeen tulosten arviointi: Sari Pitkänen, asiantuntija, MDI
- Koulutukseen osallistuneiden puheenvuorot: Merja Kallio, kokemuskoordinaattori, Kokemus ja vertaistoimijat ry. Anni Tervonen, ääniä kuuleva kokemusasiantuntija, Suomen Moniääniset ry. Pasi Wallius, kokemusasiantuntija, voimavaraohjaaja
Lue koulutuksiin osallistuneiden puhujien Merjan, Annin ja Pasin esittelyt täältä.
Koulutuksessa oli 32 lähiopetuspäivää ja 8 etäopetuspäivää, sekä lisäksi itsenäistä opiskelua. Koulutuksessa käsiteltiin vuorovaikutustaitoja ensin Nonviolent Communication -menetelmää hyödyntäen ja sitten laajennettiin näkökulmaa monipuolisesti erilaisiin vuorovaikutukseen liittyviin teemoihin ja menetelmiin.
Koulutuksissa mukana olleet henkilöt hyödyntävät saamiaan oppeja kumppaniyhdistysten toiminnassa sekä laajemmin toimintakentällään esim. kokemusasiantuntijatyössä. Mielenterveyden keskusliiton tarjoamien koulutusten sisällössä on mukana vuorovaikutustaitoihin ja mm. itsemyötätuntoon liittyviä sisältöjä. Moniääniset mm. kouluttaa vuorovaikutustaitoja eteenpäin yhdistyksen vapaaehtoisille. Kokemus- ja vertaistoimijat ry kouluttaa vuorovaikutustaitoja yhdistyksen vapaaehtoisille, kokemusasiantuntijoille ja kävijöille.
Hankkeessa järjestetty koulutus koostui perusopinnoista ja syventävistä opinnoista ja opiskelu oli monimuotoista ja kokemuksellista sisältäen mm. lähikoulutuspäiviä ja etäpäiviä, ryhmä- ja parityöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Koulutuksen perusopintojen sisältö:
• Kehollisuus
• Tunnetaidot
• Tarpeiden tunnistaminen
• Itsemyötätunto
• Itseilmaisu
• Läsnäolo sosiaalisissa tilanteissa
• Kuuntelemisen taito
• Toisen arvostava kohtaaminen
Syventävien opintojen sisältö:
• Tunteet, tunnelukot, tunteiden säätely
• Haasteelliset tunteet, masennus, vihan hallinta, häpeän käsittely
• Henkinen väkivalta, narsismi ja itsen ja muiden suojelu
• Validaatio / Yhteyden rakentaminen haastavissa tilanteissa
• Motivoiva haastattelu
• Turvallinen kohtaaminen ja traumatietoisuus
• Rakentavan palautteen antaminen ja vastaanottaminen
• Konfliktit ja niiden kohtaaminen
• Sisäiset ristiriidat ja sureminen
• Myötätuntokeskeinen yhteistyö ja päätöksenteko
• Toipumisorientaatio
• Dialektinen käyttäytymisterapia
• Hyväksymis- ja omistautumisterapia
• Logoteoria
Mitä hankkeessa opittiin vuorovaikutustaitojen kehittämisestä mielenterveyskentällä?
• Itsemyötätunto on tärkeä lähtökohta, ensin on luotava empaattinen yhteys itseen, ennen kuin voi kohdata empaattisesti toisen ihmisen.
• On tärkeää huomioida terapian ja vuorovaikutustyöskentelyn ero. Vuorovaikutustaitojen opiskelussa on hyvä käsitellä osallistujien oikean elämän tilanteita, mutta käsittelyyn ei oteta voimakkaita tunteita herättäviä, liian vaikeita tai traumaattisia kokemuksia.
• On hyvä olla tietoinen siitä, että vuorovaikutusmenetelmiä on mahdollista käyttää myös väärin, itsekkäisiin tarkoituksiin. Tarvittaessa tällaiseen käyttäytymiseen tulee puuttua.
• Vuorovaikutustaitoja on suositeltavaa opiskella pitkäkestoisesti ryhmässä. Tällainen työskentely tukee osallistujien henkilökohtaista kasvuprosessia. Tässä prosessissa voi joillakin nousta pintaan myös vaikeita asioita ja tulla tarvetta saada kriisiapua.
• Mielenterveyssektorilla ihmisillä on hyvin vaihtelevat valmiudet vuorovaikutustaitojen opiskeluun.
• Ohjaaja on myös itse oppimassa, ja pelkän opettamisen sijasta ohjaajan kannattakin ottaa fasilitaattorin rooli.
• Mallintaminen on keskeinen tapa hyödyntää vuorovaikutusosaamista. Kun vuorovaikutustaitoja omaksuu hyvin, ne tulevat luontevaksi osaksi omaa käyttäytymistä. Tällöin muut voivat oppia hyvästä esimerkistä.
• Vuorovaikutustaitojen kehittäminen on merkittävä mahdollisuus ihmisten voimaantumiseen ja yhteisöllisyyden luomiseen. Varsinkin silloin, kun opiskellaan pitkäkestoisesti, osallistavasti ja ryhmämuotoisesti, työskentely voi tarjota kokonaisvaltaisia ja pitkäkestoisia vaikutuksia osallistujien hyvinvointiin.
Hankkeen vaikuttavuusarvioinnin tulokset
Arviointi toteutettiin kyselyinä ja sitä varten tehtiin myös neljä ryhmähaastatteluna. Alkukysely tehtiin vuonna 2017, välikyselyt 2018, 2019, 2020 ja 2022 sekä loppukysely noin kolme kuukautta koulutuksen päättymisen jälkeen.
Arvioitavat asiat olivat:
Oma voimavara-arvio
Hyvinvointi
Sosioemotionaalinen kompetenssi
Sosiokognitiiviset taidot (sosiaalistiedolliset taidot)
Sosiaaliset taidot
Kiintymyssuhteet ja osallisuus
Minäkuva, itsetunto, odotukset ja uskomukset
Muut kysymykset
Kokemukset koulutuksesta ja sen hyödyllisyydestä
Tämä diagrammi kuvaa sitä, kuinka hankkeen koulutusiin osallistuneiden kokemus omasta elämänlaadustaan on muuttunut.
Tulokset olivat yleisesti ottaen hyviä ja osoittivat, että vuorovaikutustaitojen kehittämisellä oli monia positiivisia vaikutuksia. Selkeimmin suotuisaa kehitystä tapahtui seuraavissa asioissa:
Hyvinvointi
• Osallistujien elämänlaatu on muuttunut paremmaksi
• Osallistujien hyvinvointi on lisääntynyt
Sosioemotionaaliset taidot
• Empatiataidot ovat parantuneet
• Impulssien ja mielijohteiden hallinta on parantunut
Sosiokognitiiviset taidot
• Positiivinen muutos sosiaalisiin tilanteisiin liittyvien havaintojen tekemisessä
• Toisen asemaan asettuminen on kehittynyt
Sosiaaliset taidot
• Kommunikaatio ja viestintä on sujuvoitunut
• Aloitteellisuus vuorovaikutustilanteissa on parantunut
• Kuunteleminen ja toisiin reagointi on kehittynyt
• Suhtautuminen auttamiseen ja yhteistyöhön on muuttunut
Kiintymyssuhteet ja osallisuus
• Yhteisöllisyyden ja yhteisöön kuulumisen tunne on vahvistunut
• Tyytyväisyys perhe- ja ystävyyssuhteisiin on lisääntynyt
• Osallisuuden kokemus on kasvanut
Minäkuva, itsetunto, odotukset ja uskomukset
• Osallistujien minäkuva on parantunut
• Osallistujien itsetunto on vahvistunut
• Odotukset ovat muuttuneet
• Uskomukset ovat muuttuneet.
Lue lisää vaikuttavuusarvioinnin tuloksista täältä.
Rakentava vuorovaikutus mielenterveyden tukena -hanke kiittää kaikkia hankkeessa mukana olleita ja hankkeesta kiinnostuneita.
Lue hankkeesta lisää RVMT-hankkeen sivuilta.
Teksti: Annika Roihujuuri, toiminnanjohtaja/Suomen Moniääniset ry